pondelok 20. septembra 2010

Príbeh Freda Crawforda

Dňa 16.6.1944 dostala 52.FG za úlohu chrániť bombardéry 15.USAAF smerujúce na rafinériu Apollo v Bratislave. Jedným z letcov 4. Fighter Squadron bol aj 2nd Lt. Fred R. Crawford (O-754075) z o San Antonia v Texase. Letel na stroji North American P-51B-15-NA sériového čísla 43-24871 s označením WD-C. "C" ako Crawford.

"Dňa 16.6.1944 ráno o 0430 hod. bol budíček. Čakala nás dlhá misia doprevádzať bombardéry nad Bratislavu v Československu. Letel som ako wingman 2nd Lt. R.W. Petersonovi. Počas letu k cielu sme leteli ochranu Georgeovej skupine (brat George Crawford letel ako člen posádky B-24 u 376.BG).


Po prílete do cieľovej oblasti sa rádiový éter zaplnil ruchom z boja. Ozval sa Flak. Nad jazerom Balaton sme odhodili prídavné nádrže a pripravili sa na odpor.Naša squadrona sa rozptýlila a klesala dolu k skupine asi 12 Bf 109 pripravujúcich sa k útoku na skupinu bombardérov. Avšak akonáhle nás piloti Bf 109 spozorovali, prerušili útok a zamierili k zemi. Pustili sme sa za dvojicou nepriateľov. Krátky pohľad na budíky mi prezradil našu rýchlosť - až 550 míľ za hodinu.

Nepriateľské messerschmitty rástli v zameriavači čím sme boli bližšie k zemi. Zrazu som však vľavo od nás zazrel skupin P-38 útočiacu na nejaký cieľ na zemi. Mali čierne pásy, takže patrili k 1.FG. Prenasledujúc dvojicu Bf 109 sme preleteli napravo od nich.

Odrazu prerušili piloti Lightningov svoj útok a pustili sa za nami. "Toto môže byť nebezpečné", pomyslel som si. Zavolal som na vedúceho aby sme zatočili doľava. Peterson však z neznámych príčin zatočil prudko doprava. Aby som sa vyhol zrážke, urobil som niekoľko nezvyklých manévrov. Po vyrovnaní letu som ho však nikde nevidel. Obzeral som sa všade vôkol, keď som kútikom oka zazrel vzadu za mnou P-38 približujúc sa z prava.

Zrazu veľká rana, moje lietadlo sa zatriaslo a veľká diera sa objavila v mojom pravom krídle. Bol som v šoku, avšak zmohol som sa na zapnutie prečerpávania paliva z nádrže v pravom krídle do ľavého. Potom som sa snažil rádiom kontaktovať môjho leadera a oznámiť mu moju neutešenú situáciu. Dym sa tlačil do mojej kabíny, sťažka som videl na prístroje. Musel som opustiť lietadlo. Uvoľnil som pravou rukou poistku kokpitu, odopol popruhy, postavil sa a vykopol knipel. Pri výskoku som si narazil pravým členkom o smerovku. Sledoval som moje "C" ako padá s chvostom čierneho dymu nadol. S otvorením padáku som chcel počkať nejaký čas, nakoľko som sa nechcel stať terčom "šialeného" pilota Lightningu. Keď som rozoznal detaily zeme, potiahol som za otváranie padáku. Avšak tiahlo mi ostalo v ruke. Pomyslel som si že je koniec, keď vtedy zrazu sa s hukotom otvoril padák. "

Pilot 2nd Lt. Fred Robert Crawford sa po dopade na zem stal zajatcom Maďarska. Dostal sa do Budapeštianskej väznice, neskôr do tábora Stalag Luft III.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára