“Odrazu hlas predného strelca oznámil očakávanú, avšak obávanú správu. "Nemeckí stíhači na dvanástej hodine, rýchlo sa približujú!" Boli sme daleko od bodu stretnutia s našou stíhacou ochranou. Nevidel som prvú vlnu, ale všetci dopredu pozerajúci strelci hlásili siluety Bf 109 a Fw 190 na bledomodrej oblohe chystajúcich sa k útoku.
Na šťastie pre nás, letiacich v druhej sekcii, Nemci sa zamerali na prvú sekciu. Oba okraje sekcie zaznamenali ťažké poškodenie. Prvá vlna nepriateľov odletela a dala nám čas prebiť zbrane. Prázdne zásobníky som hodil cez palubu a pripravil sa na nový útok. Náš bombardér nebol zasiahnutý.
Na šťastie pre nás, letiacich v druhej sekcii, Nemci sa zamerali na prvú sekciu. Oba okraje sekcie zaznamenali ťažké poškodenie. Prvá vlna nepriateľov odletela a dala nám čas prebiť zbrane. Prázdne zásobníky som hodil cez palubu a pripravil sa na nový útok. Náš bombardér nebol zasiahnutý.
Potom na scénu prileteli pomalšie Me 410 ako druhá vlna nemeckého útoku. Napádali bombardéry zo všetkých smerov, a po dlhej paľbe unikali klesaním k zemi. Leteli rýchlosťou asi 400 míľ za hodinu a ja som stále nestíhal presúvať zbraň ,keď prelietali okolo. Strieľal som príliš skoro alebo neskoro.
Odrazu z oblakov vyletel jeden stroj. Vystrelil zo všetkých zbraní na našu sekciu. Avšak dostal sa do krížovej paľby našich strelcov z A a C letky, ktorí ho zapálili. Horiace lietadlo narazilo do B-24 a obe lietadlá explodovali. Nepozorovali sme žiadne padáky."
Tak si na udalosti z 16.6.1944 spomínal z postu bočného strelca George W. Crawford.
Z palúb bombardérov aj ďalší letci videli skazu Liberatora. S/Sgt. Elmer R. Burkhardt a Sgt. Kenneth Jackson uviedli po návrate z misie do správy o pohrešovaní posádky svoje výpovede: "…Letel som asi 100 yardov od bombardéru 42-78209 keď nepriateľské lietadlo odrazilo pravé krídlo bombardéru. Pozoroval som jeden padák.
…Videl som Me 410 vybuchnúť tesne pod pravou nábežnou hranou krídla lietadla 42-78209. Pravé krídlo sa odtrhlo a nastala explózia. Torzo bombardéru padalo vo vývrtke k zemi."
Toto všetko sa udialo severne od Dunaja, nad Juhozápadným Slovenskom, v tom čase Maďarmi anektovanom územím. Osamotený Me 410 patriaci 4. Staffel ZG 76 napadol o 09:50 hod. vedúci Liberator 376. bombardovacej skupiny. Nemecký pilot minul cieľ, preletel ponad bombardér a pokračoval v rovnom lete s úmyslom napadnúť formáciu z pozície 6 hodín. Zadný strelec vedúceho stroja však umiestnil dobre mierenú dávku a pravdepodobne zasiahol nemeckého pilota. Ten namieril (možno nie cielene) svoju dvojmotorovú stíhačku priamo na oproti letiaci bombardér 42-78209.
Padajúci Liberator dopadol pri obci Alistál (dnes Dolný Štál) a vo svojich troskách pochoval osem členov posádky. (K osudu deviateho sa čoskoro na blogu snáď dostaneme).
Náhrobný kameň pilota na cintoríne v Neupre, Belgicko. |
Fotografia posádky Franka Markusa |
Nemecká posádka tvorená Staffelkapitänom Lt. Werner Mihatschom a Uffz. Werner Maleckom zahynula buď vo vzduchu alebo počas dopadu ich stroja Me 410 B-2 W.Nr.470106 “M8 biela 15 + -” pri obci Ekecs (dnes Okoč). Obaja letci sú pochovaní na cintoríne Budaörs v Maďarsku.
Messerschmitty Me 410 patriace 4. Staffel ZG 76, ktorej velil Lt. Mihatsch. Fotografia je zo 16. júna 1944. |
V čase písania knihy "Konečná zastávka: Slovensko!" nebol známy vzhľad stoja. Avšak výskum pokračuje a dnes môžme vďaka osobe Eda Clendednina prezentovať aj noseart stroja B-24G-10-NT 42-78209 patriaceho 376.BG, 515.BS s taktickým označením, tzv. battle number #89 a prezývkou "TheWheel". Stroj niesol klasické označenie pre bombardéry 376.BG - čierno bielo čiernu spodnú časť smerovky. Čierna číslica 2 v bielom kruhu bola taktiež značením 376.BG. Čierny trojuholník v bielom kruhu znamenal príslušnosť k 47. bombardovaciemu krídlu. Žltý pás na trupe za krídlom je možné vidieť na viacerých bombardéroch tohto bombardovacieho krídla.
Hore a dolu: B-24G-10-NT serial 42-78209, 376.BG, 515.BS, #89 "The Wheel", zdroj Ed Clendenin |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára