štvrtok 15. septembra 2011

Liberator "Pithonu Censored"

K prípadu havárie bombardéru B-24H-10-FO 42-52283 a posádky pilota Edwarda Botteena sa objavilo hneď niekoľko doplňujúcich faktov a fotografických dôkazov.
Takže poďme od začiatku. Stroj sériového čísla 42-52283 bol tisíci Liberator vyrobený v továrni Ford vo Willow Run. Bol vyrobený, respektíve skompletovaný a zalietaný dňa 3. novembra 1943, ako dokazuje nápis na fotografii vyhotovenej pri tejto príležitosti.


Stroj bol pridelený k operačnej jednotke, a tou bola 455. bombardovacia skupina so sídlom v Taliansku. U 455.BG dostal bombardér označenie „biela 66“, čo čiastočne dokazuje detailná analýza fotografie z havárie, kde je jasne vidieť číslica 6 a pred ňou torzo ďalšieho čísla 6. Sedí to s rozsahom čísiel ktoré prideľovala svojim strojom 743.BS (60-80 až 90) [po pravde, za upozornenie na tento fakt ďakujeme G. Horvathovi].



Na známej fotografii z miesta havárie je jasne viditeľný diamant, ktorý by mal byť v bielej farbe. Znamenal príslušnosť k 304. Wingu 15. leteckej armády. Taktiež je zrejmé, že stroj nemal namontované odmrazovacie gumové pláty zo smerovky, alebo boli vo farbe Olive Drab.


Objavili sme aj dve fotografie z archívov 455.BG, ktoré podľa žltého čísla na nose „283“ a informácií autorov fotografie dokazujú, že bombardér 42-52283 niesol prezývku (nose art) „Pithonu Censored“ tak, ako je to vidno na dvoch priložených fotografiách. Význam by sa mohol vysvetliť nasledovne: Pithonu je fonetický zápis anglických slow "piss on you" [v slušnom preklade niečo ako kašlem na teba, doslovne alebo expresívne "šťať na teba"] je preškrtnuté a nápis Censored je jasná cenzúra tohto výrazu.
Spolu s týmto nápisom bola predná časť bombardéru ozdobená aj znakmi 69 bômb, ktoré označujú počet absolvovaných úspešných misií stroja.




A takto pravdepodobne stroj vyzeral pred dopadom na zem. Pozícia sériového čísla je odvodená z ďalších fotografií strojov tej istej série, sfarbenia. Biely pás na smerovke bol jedným z používaných označení 743. squadrony a podla nás je badateľný na fotografii smerovky vyhotovenej po havárii.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára