2nd Lt. Donald L. Schoenlein (ASN: O-690829)
Narodil sa 23.7.1923 v Portlande, rodičom Earlovi a Lene (rod. Limbacher) v štáte Indiana. V Portlande ukončil strednú školu a rodisko opustil až pri nástupe na univerzitné štúdiá matematiky a chémie na Purdue University. Po zapojení sa USA do druhej svetovej vojny sa prihlásil k letectvu. Mal vtedy za sebou dva roky štúdia. Do služby vstúpil dňa 28. októbra 1942 pod číslom ASN: 1510959 v La Fayette, IN. Výcvik za bombometčíka absolvoval v Middland, TX. Potom bol pridelený k posádke nováčikov, ktorá sa sformovala v Clovis, Nové Mexiko. Druhá fáza výcviku prebehla na základni Alamogordo, taktiež v Novom Mexiku. Finálna, tretia fáza zlietanosti posádky pokračovala v Charlestone, South Carolina. V Mexiku si zobral aj za manželku Suzanne.
Po základnom výcviku bol pridelený k 376. bombardovacej skupine, 515. squadrone v Taliansku.Na cestu do Talianska im bol pridelený nový stroj B-24, ktorý si pomenovali Boomerang. Po prílete k jednotke im však stroj bol odobraný, a dostali starší stroj. Nemali však pridelený žiadny bombardér na ktorom by lietali permanentne.
Nižšie je zrekonštruovaný zoznam misií, na ktorých posádka Franka Marcusa participovala:
Podľa spomienok D. Schoenleina, odleteli až na pár výnimiek zo začiatku ich operačnej túry, spolu 41 misií. Druhý pilot vynechal asi 3-4 misie, a zadný pilot vynechal jednu akciu kvôli omrzlinám. Dostal za ne Silver Star.
"Dňa 16.6.1944 sme leteli svoju 41 misiu. Cieľom bola rafinéria Apolo, Bratislava, Československo. Boli sme nad I.P. a leteli k cieľu, keď zrazu horný strelec T/Sgt. Hadfield zakričal do interkomu: "Čo do pekla to je na dvanástej hodine?!" A ďalšia vec, ktorú si pamätám bola obrovská zrážka. Nepriateľský stíhač, Me 410 do nás vrazil. Doslova odstrelil naše ľavé krídlo a odrezal vrch z nosovej konštrukcie bombardéru. Týmto otvorom som sa aj dostal von, nado mnou nebola žiadna konštrukcia lietadla. Len som sa oboma rukami zaprel a vytlačil sa von. Prúd vzduchu ma už vytiahol do voľného priestranstva.
Keď som bol vonku, zatiahol som za tiahlo otvárania padáku. Avšak myslel som si, že sa nič nestalo. Mali sme pri sebe hrudníkové padáky ako zálohu, a už som sa načahoval za jeho otváraním, keď zrazu prudké trhnutie mi oznámilo, že hlavný padák sa otvoril. Sekundy medzi odistením a otvorením padáku mi pripadali v strese ako minúty. Vtedy sa okolo mňa prehnal nepriateľský stíhač. Myslel som, že bude strieľať na môj padák, ale len zakýval krídlami a odletel.
Pristál som na poli a vytkol si oba členky. Takmer okamžite sa okolo mňa zbehlo niekoľko roľníkov pracujúcich na poli. Čoskoro dorazila aj maďarská armádna skupina, naložili ma na nákladiak a odviezli na základňu protilietadlovcov v Komárne. Po základnom ošetrení ma previezli do väznice v Budapešti. Po prvotnom výsluchu ma presunuli do vypočúvacieho strediska Wetzlar, kde som pobudol 31 dní. Potom nasledoval presun do tábora Stalag Luft III pri meste Sagan, a pochod do Moosburgu, Stalag VIIA."
"Po oslobodení 14th Armored Division nás v lietadlách C-47 previezli do tábora Lucky Strike pri meste Le Havre vo Francúzsku. Tam sme prešli lekárskou prehliadkou, dostali nové uniformy a začali sme pomaly prechádzať z nútenej táborovej diéty na klasickú stravu. Dňa 6. mája som sa nalodil na palubu lode, ktorá ma o 13 dní doviezla do USA."
- viac informácií o osude posádky a havárii bombardéru.
Nižšie je zrekonštruovaný zoznam misií, na ktorých posádka Franka Marcusa participovala:
Mission | dátum | cieľ | bombardér |
221 | 11.3.44 | Sub repair Shops, Toulon, FR | 41-11803 (92) |
222 | 15.3.44 | Cassino, IT | 42-72772 (85) |
223 | 17.3.44 | Schwechat A/D, AU | 42-78209 (89E) |
224 | 18.3.44 | Gorizia A/D, IT | 41-11803 (92F) |
225 | 19.3.44 | Steywaffen Flugmotorenfabrik Walzlagerwerke | (99O) |
226 | 24.3.44 | Steyr, AU | (99) |
228 | 28.3.44 | Mestre M/Y, IT | (99D) |
230 | 30.3.44 | Sofia M/Y, BUL | 42-78078 (91) |
232 | 3.4.44 | Budapest Farancvaros M/Y, HU | 42-52599 (88N) |
234 | 5.4.44 | Ploesti M/Y, ROM | 42-78075 (84) |
236 | 12.4.44 | Wiener Neustadt A/C factory, AU | (99I) |
238 | 15.4.44 | Bucharest M/Y, ROM | 42-72904 (86F) |
240 | 17.4.44 | Sofia M/Y, BUL | (84) |
241 | 20.4.44 | Mestre M/Y, IT | 42-52599 (88I) |
242 | 23.4.44 | Schwechat Heinkel A/C Factory, AUS | 42/72892 (93L) |
243 | 24.4.44 | Ploesti M/Y, ROM | 42-64467 (97O) |
244 | 25.4.44 | Varese A/C Factory, IT | 41-28960 (90E) |
246 | 29.4.44 | Toulon, FR | 42-40317 (81A) |
247 | 30.4.44 | Alessandria M/Y, IT | 42-72904 (86F) |
248 | 2.5.44 | Castel Maggiori M/Y, IT | 41-28960 (90E) |
249 | 6.5.44 | Brasov M/Y, ROM | 42-40317 (81A) |
251 | 10.5.44 | Wiener Neustadt, AU | 42-78321 (98Z) |
252 | 12.5.44 | Piombino Harbor, IT | 42-78321 (98Z) |
264 | 29.5.44 | Wiener Neustadt A/C, AU | 42-78373 (87C) |
265 | 30.5.44 | Pottendorf A/C Factory, AU | 42-72904 (86F) |
267 | 2.6.44 | Simeria M/Y, ROM | 41-24031 (94) |
269 | 5.6.44 | Castel Maggiori M/Y, IT | 42-78321 (98Z) |
270 | 6.6.44 | Ploesti O/R, ROM | 42-72892 (93E) |
272 | 10.6.44 | Trieste O/R, IT | 42-52599 (88I) |
275 | 14.6.44 | Shell O/R Sisak, YU | 42-78337 (97O) |
276 | 16.6.44 | Bratislava O/R, SK | 42-78209 (89L) |
Podľa spomienok D. Schoenleina, odleteli až na pár výnimiek zo začiatku ich operačnej túry, spolu 41 misií. Druhý pilot vynechal asi 3-4 misie, a zadný pilot vynechal jednu akciu kvôli omrzlinám. Dostal za ne Silver Star.
"Dňa 16.6.1944 sme leteli svoju 41 misiu. Cieľom bola rafinéria Apolo, Bratislava, Československo. Boli sme nad I.P. a leteli k cieľu, keď zrazu horný strelec T/Sgt. Hadfield zakričal do interkomu: "Čo do pekla to je na dvanástej hodine?!" A ďalšia vec, ktorú si pamätám bola obrovská zrážka. Nepriateľský stíhač, Me 410 do nás vrazil. Doslova odstrelil naše ľavé krídlo a odrezal vrch z nosovej konštrukcie bombardéru. Týmto otvorom som sa aj dostal von, nado mnou nebola žiadna konštrukcia lietadla. Len som sa oboma rukami zaprel a vytlačil sa von. Prúd vzduchu ma už vytiahol do voľného priestranstva.
Keď som bol vonku, zatiahol som za tiahlo otvárania padáku. Avšak myslel som si, že sa nič nestalo. Mali sme pri sebe hrudníkové padáky ako zálohu, a už som sa načahoval za jeho otváraním, keď zrazu prudké trhnutie mi oznámilo, že hlavný padák sa otvoril. Sekundy medzi odistením a otvorením padáku mi pripadali v strese ako minúty. Vtedy sa okolo mňa prehnal nepriateľský stíhač. Myslel som, že bude strieľať na môj padák, ale len zakýval krídlami a odletel.
Pristál som na poli a vytkol si oba členky. Takmer okamžite sa okolo mňa zbehlo niekoľko roľníkov pracujúcich na poli. Čoskoro dorazila aj maďarská armádna skupina, naložili ma na nákladiak a odviezli na základňu protilietadlovcov v Komárne. Po základnom ošetrení ma previezli do väznice v Budapešti. Po prvotnom výsluchu ma presunuli do vypočúvacieho strediska Wetzlar, kde som pobudol 31 dní. Potom nasledoval presun do tábora Stalag Luft III pri meste Sagan, a pochod do Moosburgu, Stalag VIIA."
Zajatecké foto Donalda L. Schoenleina. |
"Po oslobodení 14th Armored Division nás v lietadlách C-47 previezli do tábora Lucky Strike pri meste Le Havre vo Francúzsku. Tam sme prešli lekárskou prehliadkou, dostali nové uniformy a začali sme pomaly prechádzať z nútenej táborovej diéty na klasickú stravu. Dňa 6. mája som sa nalodil na palubu lode, ktorá ma o 13 dní doviezla do USA."
Certifikát o transporte späť do USA. |
Donald Schoenlein zotrval v armádnej službe. V rokoch 1961-62 slúžil u 7122nd Tactical Fighter Wing vo Francúzsku. Dosiahol hodnosť Major. Do výslužby šiel v roku 1967.
Zomrel 19. decembra 2007 v Lake Lotawana, MO po dlhotrvajúcej respiračnej chorobe. - viac informácií o osude posádky a havárii bombardéru.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára