štvrtok 5. júla 2012

2nd Lt. Frank C. Soltesz

ASN #O-697232


Narodil sa 17. júla 1921 v Lakewood, OH rodičom slovenského pôvodu Michalovi a Márii Šoltésovcom z Turčianskeho Sv. Martina.

Do armády vstúpil 24.7.1942

"Dňa 7.7.1944 som letel doprovod bombardérom, letiacich nad Blechhammer.  Nad Bratislavou som zaútočil na Me 109, avšak vtedy som dostal zásah zozadu od nepriateľského lietadla. Môj Mustang sa okamžite prepadol do strmého klesania. Zostal som v stroji až do výšky asi 5000 stôp a to do okamihu, keď sa utrhlo ľavé krídlo. Vtedy som vyskočil von a použil padák. Pri výskoku som si poranil ľavé rameno. Po pristátí ma zobrali miestny obyvatelia do obce, a ošetrili ma. Mal som zranenia na tvári, ktorá mi napuchla. Prekryt kokpitu bol totiž odstrelený nepriateľom. Dali mi aj zajesť a vypiť, a odovzdali ma do rúk slovenskej polície. Keď prišli Nemci s písomným rozkazom vydať letca, Slováci to odmietli. Potom ma odviezli do Bratislavy, na Ministerstvo. Keďže ale bolo už poobede,  nikto na ministerstve nebol a tak ma vzali do nemocnice. Na druhý deň som bol odvedený na ministerstvo a osobne sám minister Čatloš sa pokúšal ma vypočúvať. " 



1 komentár:

  1. Izvinite -- ne govorim Slovenski jezik, ali dobro znam Srpski ili Hrvatski jezik. Puno hvala za sliku LT Soltesza i drugih. Interesujem se operacije OSS-a u Evropi. Moj otac bio je B-24 navigator protiv Japonaca. Evo ti je link: https://www.fold3.com/page/9066334_thomas_p_oconnor/

    OdpovedaťOdstrániť