1/Lt. Ira B. Corpening (O-755284)
* 1921, +10.2.2007
Narodil sa v Salinas, Californii.
Do letectva USA vstúpil v roku 1942 ako kadet. Jeho prvé pridelenie k posádke sa uskutočnilo počas výcviku v októbri 1943, ktorý trval 4 mesiace. Z posádkou však odletel len jednu misiu. Na druhej bojovej akcii, keď Ira neletel, celá posádka zahynula počas kolízie vo vzduchu s iným strojom.
Do osudného 7. júla 1944 odletel 33 bojových akcií, všetky u 2. bombardovacej skupiny a jej 96. squadrony:
Pozícia | Posádka | Dátum | Lietadlo | Miss. Cieľ |
Co-Pilot | KMC | 440318 | 238143 | 162 Villaorba, IT |
Co-Pilot | WRT | 440404 | 239999 | 173 Bucharest, RO |
Co-Pilot | RFS | 440405 | 239999 | 174 Ploesti, RO |
Co-Pilot | RFS | 440407 | 239999 | 175 Treviso, IT |
Co-Pilot | WRT | 440413 | 239999 | 178 Gyor, HU |
Co-Pilot | JWB | 440415 | 297653 | 179 Ploesti, RO |
Co-Pilot | CTD | 440421 | 297183 | 183 Ploesti, RO |
Co-Pilot | CTD | 440423 | 297183 | 184 Wiener Neustadt, AU |
Pilot | IBC | 440424 | 231682 | 185 Ploesti, RO |
Pilot | IBC | 440428 | 297438 | 187 Piombino, IT |
Pilot | IBC | 440429 | 297438 | 188 Toulon, FR |
Pilot | IBC | 440430 | 231682 | 189 Reggio Emilia, IT |
Pilot | IBC | 440502 | 231682 | 190 Bolzano, IT |
Pilot | IBC | 440505 | 238069 | 192 Ploesti, RO |
Pilot | IBC | 440507 | 238069 | 194 Bucharest, RO |
Pilot | IBC | 440510 | 238069 | 195 Wiener Neustadt, AU |
Pilot | IBC | 440512 | 238069 | 196 Civitavecchia, IT |
Pilot | IBC | 440513 | 297438 | 198 Bolzano, IT |
Pilot | IBC | 440517 | 297438 | 200 Bihac, YU |
Pilot | IBC | 440519 | 2107006 | 202 Rimini, IT |
Pilot | IBC | 440524 | 297438 | 205 Atzersdorf, AU |
Pilot | IBC | 440526 | 297438 | 207 St. Etienne, FR |
Pilot | IBC | 440527 | 297438 | 208 St. Etienne, FR |
Pilot | IBC | 440529 | 297438 | 209 Wiener Neustadt, AU |
Pilot | IBC | 440602 | 231590 | 210 Debrecen, HU |
Pilot | IBC | 440611 | 231590 | 212 Focsani, RO |
Pilot | IBC | 440614 | 231458 | 214 Budapest, HU |
Pilot | IBC | 440622 | 297438 | 216 Parma, IT |
Pilot | IBC | 440626 | 297161 | 219 Vienna, AU |
Pilot | IBC | 440627 | 231682 | 220 Budapest, HU |
Pilot | IBC | 440702 | 238069 | 222 Almasfuzito, HU |
Pilot | IBC | 440705 | 297183 | 225 Montpelier, FR |
Pilot | IBC | 440707 | 297183 | 227 Blechhammer, GE |
Po 55 rokoch si na poslednú misiu spomínal nasledovne:
"Boli sme vo výške asi 22,000 stôp keď na nás zaútočili dva Me 109 od chvosta. Zasiahli nám motor č.4, chladiace klapky na motore sa otvorili, utrhli a zapichli do krídla medzi motormi č.3 a 4. Niekoľko valcov motora a piestov bolo odstrelených. Z dymiacim motorom, Lt. Kellog aktivoval hasiace zariadenie a snažili sme sa zapraporovať vrtuľu. Tá sa však nastavila opačne, a dávala najväčší odpor. Zo stratou vztlaku na krídle a odporom vrtule bol efekt na náš let drastický. Okamžitá strata rýchlosti a výšky spôsobila zaostávanie za našoou skupinou. Rozhodol som sa opustiť formáciu a otočiť sa o 180 stupňov smerom domov, odhodiť bomby. Pri rýchlosti 145 mph sme strácali niekoľko sto metrov výšky každú minútu. Bombardér sa zťažka držal vo vzduchu. Posádke som vydal rozkaz vyhodiť všetko nepotrebné z paluby, vrátane väčšiny zbraní, munície a rádiovybavenia. Klesli sme do asi 10-12,000 stôp a ja som vedel, že nepreletíme blížiace sa pohorie. Keď sa lietadlo začalo otriasať vo výške asi 8,000 stôp, vydal som rozkaz na opustenie paluby. Lt. Kellog sa presvedčil, že všetci vyskočili, dal mi znak O.K. a vyskočil. Zapol som automatického pilota a vyskočil von dverami bombovnice. Padal som volným pádok a otáčal sa vo vzduchu (vždy som to chcel vyskúšať). Potom som začul a aj zbadal náš opustený bombardér. Autopilot neudržal poškodené lietadlo v rovnom lete, a bombardér sa stočil doprava o asi 270 stupňov. Sledovať dopad na zem bolo ohromujúce.
Pristál som na padáku pri malej obci. Ľudia boli priateľskí. Žandár s veľkou puškou pristúpil ku mne a ja som sa stal zajatcom. Všetko sa to udialo asi v troch minutách. Zaviedli ma do domu, kde ma držali niekoľko hodín, počas ktorých som dostal výbornú zemiakovú polievku. Požiadali ma, či by som nemohol stáť na trávniku pred domom v uniforme, Mae veste a s padákom, aby si ma ľudia mohli obzrieť. Súhlasil som a onedlho som bol v strede hlúčika asi 25-30 priateľsky sa správajúcic ľudí.
Pristál som na padáku pri malej obci. Ľudia boli priateľskí. Žandár s veľkou puškou pristúpil ku mne a ja som sa stal zajatcom. Všetko sa to udialo asi v troch minutách. Zaviedli ma do domu, kde ma držali niekoľko hodín, počas ktorých som dostal výbornú zemiakovú polievku. Požiadali ma, či by som nemohol stáť na trávniku pred domom v uniforme, Mae veste a s padákom, aby si ma ľudia mohli obzrieť. Súhlasil som a onedlho som bol v strede hlúčika asi 25-30 priateľsky sa správajúcic ľudí.
Potom prišli nemeckí vojaci a odviedli ma do Frankfurtu na výsluch, odkial so sa dostal do zajateckého Tábora Stalag Luft I pri meste Barth v Nemecku. V tábore, ako som vošiel do miestnosti (Barák 13, Izba 13), pristúpil ku mne môj brat Wayne (Jeho brat 2/Lt. Wayne G. Corpening (O&739405 ) bol zajatý 2.3.1944 ako člen 305.BG, 8.USAAF), tľapol ma po pleci a uvítal ma slovami "Ira, potrebuješ sa oholiť". Spolu s Waynom sme bývali v jednej izbe po celých 10 mesiacov strávených v zajatí. Našimi spolubývajúcimi bolo ďalších 14 letcov.
Po vojne lietal ešte na bombardéroch B-25 v štátoch. Z leteckých služieb bol prepustený 31.12.1946 v hodnosti Kapitán (Captain).
Ira . Corpening zomre v El Cajon, California dňa 10.2.2007 vo veku 86 rokov.
Lt. Okey DeRaimo, 401.BG 212.BS, (zostrelený 30.12.1943) býval spolu s Corpeningovcami v jednej izbe v Stalag Luft I - v južnej časti až do 15.5.1945. Bol nadaným umelcom a takto oboch bratov vyobrazil.
Pramene:
- Korešpodencia s I.B. Corpeningom
- ME Report
- MACR
- 2nd Bomb Group Web page
Všeobecné informácie o páde lietadla a posádke
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára