streda 6. októbra 2010

Ira B. Corpening


1/Lt. Ira B. Corpening (O-755284)
* 1921, +10.2.2007
Narodil sa v Salinas, Californii.
Do letectva USA vstúpil v roku 1942 ako kadet. Jeho prvé pridelenie k posádke sa uskutočnilo počas výcviku v októbri 1943, ktorý trval 4 mesiace. Z posádkou však odletel len jednu misiu. Na druhej bojovej akcii, keď Ira neletel, celá posádka zahynula počas kolízie vo vzduchu s iným strojom.
Do osudného 7. júla 1944 odletel 33 bojových akcií, všetky u 2. bombardovacej skupiny a jej 96. squadrony:

Pozícia Posádka Dátum Lietadlo Miss. Cieľ
Co-Pilot KMC 440318 238143 162 Villaorba, IT
Co-Pilot WRT 440404 239999 173 Bucharest, RO
Co-Pilot RFS 440405 239999 174 Ploesti, RO
Co-Pilot RFS 440407 239999 175 Treviso, IT
Co-Pilot WRT 440413 239999 178 Gyor, HU
Co-Pilot JWB 440415 297653 179 Ploesti, RO
Co-Pilot CTD 440421 297183 183 Ploesti, RO
Co-Pilot CTD 440423 297183 184 Wiener Neustadt, AU
Pilot IBC 440424 231682 185 Ploesti, RO
Pilot IBC 440428 297438 187 Piombino, IT
Pilot IBC 440429 297438 188 Toulon, FR
Pilot IBC 440430 231682 189 Reggio Emilia, IT
Pilot IBC 440502 231682 190 Bolzano, IT
Pilot IBC 440505 238069 192 Ploesti, RO
Pilot IBC 440507 238069 194 Bucharest, RO
Pilot IBC 440510 238069 195 Wiener Neustadt, AU
Pilot IBC 440512 238069 196 Civitavecchia, IT
Pilot IBC 440513 297438 198 Bolzano, IT
Pilot IBC 440517 297438 200 Bihac, YU
Pilot IBC 440519 2107006 202 Rimini, IT
Pilot IBC 440524 297438 205 Atzersdorf, AU
Pilot IBC 440526 297438 207 St. Etienne, FR
Pilot IBC 440527 297438 208 St. Etienne, FR
Pilot IBC 440529 297438 209 Wiener Neustadt, AU
Pilot IBC 440602 231590 210 Debrecen, HU
Pilot IBC 440611 231590 212 Focsani, RO
Pilot IBC 440614 231458 214 Budapest, HU
Pilot IBC 440622 297438 216 Parma, IT
Pilot IBC 440626 297161 219 Vienna, AU
Pilot IBC 440627 231682 220 Budapest, HU
Pilot IBC 440702 238069 222 Almasfuzito, HU
Pilot IBC 440705 297183 225 Montpelier, FR
Pilot IBC 440707 297183 227 Blechhammer, GE

Po 55 rokoch si na poslednú misiu spomínal nasledovne:

"Boli sme vo výške asi 22,000 stôp keď na nás zaútočili dva Me 109 od chvosta. Zasiahli nám motor č.4, chladiace klapky na motore sa otvorili, utrhli a zapichli do krídla medzi motormi č.3 a 4. Niekoľko valcov motora a piestov bolo odstrelených. Z dymiacim motorom, Lt. Kellog aktivoval hasiace zariadenie a snažili sme sa zapraporovať vrtuľu. Tá sa však nastavila opačne, a dávala najväčší odpor. Zo stratou vztlaku na krídle a odporom vrtule bol efekt na náš let drastický. Okamžitá strata rýchlosti a výšky spôsobila zaostávanie za našoou skupinou. Rozhodol som sa opustiť formáciu a otočiť sa o 180 stupňov smerom domov, odhodiť bomby. Pri rýchlosti 145 mph sme strácali niekoľko sto metrov výšky každú minútu. Bombardér sa zťažka držal vo vzduchu. Posádke som vydal rozkaz vyhodiť všetko nepotrebné z paluby, vrátane väčšiny zbraní, munície a rádiovybavenia. Klesli sme do asi 10-12,000 stôp a ja som vedel, že nepreletíme blížiace sa pohorie. Keď sa lietadlo začalo otriasať vo výške asi 8,000 stôp, vydal som rozkaz na opustenie paluby. Lt. Kellog sa presvedčil, že všetci vyskočili, dal mi znak O.K. a vyskočil. Zapol som automatického pilota a vyskočil von dverami bombovnice. Padal som volným pádok a otáčal sa vo vzduchu (vždy som to chcel vyskúšať). Potom som začul a aj zbadal náš opustený bombardér. Autopilot neudržal poškodené lietadlo v rovnom lete, a bombardér sa stočil doprava o asi 270 stupňov. Sledovať dopad na zem bolo ohromujúce.

Bombardér B-17G 42-97183, ktorý pilotoval Ira B. Corpening so svojou posádskou dňa 7.7.1944.

Pristál som na padáku pri malej obci. Ľudia boli priateľskí. Žandár s veľkou puškou pristúpil ku mne a ja som sa stal zajatcom. Všetko sa to udialo asi v troch minutách. Zaviedli ma do domu, kde ma držali niekoľko hodín, počas ktorých som dostal výbornú zemiakovú polievku. Požiadali ma, či by som nemohol stáť na trávniku pred domom v uniforme, Mae veste a s padákom, aby si ma ľudia mohli obzrieť. Súhlasil som a onedlho som bol v strede hlúčika asi 25-30 priateľsky sa správajúcic ľudí.


Potom prišli nemeckí vojaci a odviedli ma do Frankfurtu na výsluch, odkial so sa dostal do zajateckého Tábora Stalag Luft I pri meste Barth v Nemecku. V tábore, ako som vošiel do miestnosti (Barák 13, Izba 13), pristúpil ku mne môj brat Wayne (Jeho brat 2/Lt. Wayne G. Corpening (O&739405 ) bol zajatý 2.3.1944 ako člen 305.BG, 8.USAAF), tľapol ma po pleci a uvítal ma slovami "Ira, potrebuješ sa oholiť". Spolu s Waynom sme bývali v jednej izbe po celých 10 mesiacov strávených v zajatí. Našimi spolubývajúcimi bolo ďalších 14 letcov.


Po vojne lietal ešte na bombardéroch B-25 v štátoch. Z leteckých služieb bol prepustený 31.12.1946 v hodnosti Kapitán (Captain).

Ira . Corpening zomre v El Cajon, California dňa 10.2.2007 vo veku 86 rokov.


Lt. Okey DeRaimo, 401.BG 212.BS, (zostrelený 30.12.1943) býval spolu s Corpeningovcami v jednej izbe v Stalag Luft I - v južnej časti až do 15.5.1945. Bol nadaným umelcom a takto oboch bratov vyobrazil.

Pramene:
- Korešpodencia s I.B. Corpeningom
- ME Report
- MACR
- 2nd Bomb Group Web page

Všeobecné informácie o páde lietadla a posádke

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára